کندانسور یخچال سامسونگ و انواع گاز مبرد (خنک کننده)

کندانسور یخچال سامسونگ و انواع گاز مبرد (خنک کننده)

یکی از عوامل عمده فساد مواد غذایی مربوط به قسمت کندانسور یخچال و گاز درون یخچال های سامسونگ می باشد.

یخچال های فریزر از وسایل مهم و برقی در منازل به شمار می آیند که مواد غذایی شما را تازه و خنک نگه می دارند و از فساد زود هنگام آن ها جلوگیری می کنند اما به دلایلی ممکن است سیستم یخچال شما دچار آسیب گردد و عملکرد مناسبی در نگهداری مواد غذایی نداشته باشد.

در این مقاله با انواع کندانسور و گازهای مبرد (خنک کننده) سیستم سرمایشی یخچال های فریزر و ساید بای ساید سامسونگ، نشتی گاز های خنک کننده و تشخیص آن آشنا خواهیم شد تا اشکلات موحود را شناسایی کرده و برای رفع آن اقدام لازم را انجام دهید.

کندانسور یخچال فریزر سامسونگ

کمپرسور، گاز مبرد را تحت فشار قرار می دهد و آن را آماده حرکت درون لوله های اواپراتور می گرداند. گاز مبرد در قسمت درونی یخچال های فریزر سامسونگ گردش کرده و گرمای مواد غذایی را می گیرد و دمایش افزایش می یابد.

در زمانی که این گاز پرحرارت درون لوله های کندانسور حرکت می کند گرمای خود را به محیط بیرون منتقل کرده و خنک می شود.

به همین علت هست که لوله های کندانسور را به شکل مارپیچ طولانی و فلزی می سازند تا حرارت بیشتری از گاز به محیط بیرون انتقال یابد. حتما مشاهده کرده اید که لوله های کندانسور یخچال فریزرتان گرم است.

سیکل سردسازی در یخچال فریزرهای سامسونگ تا زمانی که دمای یخچال به دمایی که شما تنظیم کرده اید برسد تکرار خواهد شد.

انواع کندانسور یخچال فریزرهای سامسونگ

کندانسورهای یخچال های فریزر امروزه در انواع متفاوتی تولید و عرضه می شود و هرکدام ویژگی های خاص خود را دارا هستند.

کندانسور هوایی

کندانسور هوایی در پشت یخچال های فریزر نصب می شود و به شکل یک شبکه توری است. امروزه از این نوع کندانسور یخچال کمتر استفاده می شود ولی از آنجایی که در تماس زیادی با محیط قرار نمی گیرند گرد و غبار کمتری جذب میکنند.

کندانسور پاکتی و مکعبی   

کندانسور پاکتی در کنار کمپرسور یا زیر یخچال نصب می شود. در کندانسور پاکتی دمای اطراف و درون کندانسور توسط فن مکش می شود و به سمت کمپرسور هدایت می گردد. این مدل کندانسور یخچال فریزر تماس بیشتری با محیط بیرون دارد و باید بیشتر تمیز شود.

کندانسور مخفی

کندانسور مخفی درون بدنه کابین یخچال فریزر قرار دارد و بین ورق و فوم بدنه یخچال جای می گیرد.

مشکلات رایج کندانسور یخچال فریزر چیست؟

از آن جایی که کندانسور انتقال دهنده گرمای گاز داغ به محیط است زمانی که لوله های کندانسور پس از مدتی استفاده تمیز نشوند گرد و خاک و پرز موکت و فرش روی سطح کندانسور یخچال فریزر می نشیند؛ در نتیجه حرارت گاز داغ به درستی به محیط انتقال نمی یابد و در اواپراتور سرمای کمی وجود خواهد داشت. همچنین سیستم خنک سازی با مشکل رو به رو می شود. پس بهتر است با نحوه تمیز کردن کندانسور نیز آشنا شویم.

طریقه ی تمیزکردن کندانسور یخچال فریزر و یخچال ساید بای ساید سامسونگ

ابتدا دو شاخه برق یخچال را از پریز می کشیم. بعد از باز کردن کاور به کندانسور یخچال دسترسی خواهیم داشت. در کنار کندانسور فن خنک کننده موتور وجود دارد که چون حالت مکندگی دارد باعث می شود پرزهای معلق درهوا وارد محفظه پشت یخچال فریزر و یخچال ساید بای ساید شود و به بدنه کندانسور بچسبد.

برای تمیز کردن کندانسور می توانیم از جاروبرقی هم استفاده کنیم اما بهتر است روغن های چسبیده به کندانسور نیز تمیز شوند و میزان چسبندگی کندانسور برای بعد کمتر شود.

در همین رابطه بخوانید: علل یکسره کار کردن یخچال سامسونگ چیست؟

برای این کار می توانیم از اسپری های کلینر یا تمیزکننده های مخصوص این کار هم استفاده نماییم. زمانی که تمیزکننده را روی کندانسور یخچال اسپری کردیم چند دقیقه زمان می دهیم تا کندانسور از آلودگی پاکسازی شود و بعد از آن با دستمال سطح کندانسور را تمیز می کنیم.

لوله ای که کنار کندانسور قرار دارد لوله ی درین می باشد و بعضی اوقات ممکن است داخلش کثیف شده و یا دچار گرفتگی باشد پس آن را هم درآورده و تمیز می نماییم سپس سر جایش قرار می دهیم.

پس از آن که تمیز کردن کندانسور تمام شد کاور دستگاه را به شکل اولیه سرجای خود قرار داده و پیچ های پشت کاور را، به درستی محکم می کنیم. هنگام تمیز کردن کندانسور یخچال توجه داشته باشید که با احتیاط و رعایت نکات ایمنی (استفاده از ماسک و دستکش) این کار را انجام دهید تا سبب مشکل تنفسی و پوستی و آسیب به اتصالات و پره ها نشود.

انواع گاز مبرد (خنک کننده) یخچال فریزر و ساید بای ساید سامسونگ

از زمانی که یخچال های اولیه به بازارها آمدند از سیال های مختلفی به عنوان گاز استفاده می شده است. آمونیاک یکی از این موارد بود اما به دلیل عوارض ناگواری که در تماس با بدن انسان، ایجاد می کرد و ترکیب شدن حالت مرطوب آن با مس و آلومینیوم، همچنین خاصیت انفجاری اش، رفته رفته در یخچال های فریزر گاز فریون ۱۲ با ترکیب  CCL2F2   جایگزین شد.

محاسن گاز فریون این است که؛ بویی ندارد وحتی در صورت ترکیب شدن با رطوبت موجب خوردگی فلزات نمی گردد و قابل اشتعال نیست. با این حال گاز فریون نیز معایبی به همراه دارد از جمله آن که؛ حجم آن نسبت به گاز آمونیاک بیشتر است و در تخریب لایه اوزون و ایجاد اثر گلخانه ای تأثیر بسزایی برجای می گذارد.

پس گاز فریون نیز کنار گذاشته شد و امروزه گاز R134a  در یخچال فریزر و ساید بای ساید های سامسونگ به کار می رود.

توجه داشته باشید که نوع گاز مبرد همه ماجرا نیست! آیا تا به حال مشاهده کردید که بعد از گذشت مدتی استفاده از یخچال فریزرتان کارکرد آن مثل قبل نیست؟ و شما را با دردسرها و مشکلاتی از جمله بوی نامطبوع در آشپزخانه مواجه می کند.

یکی از علت های اصلی این مشکل اتمام گاز یخچال فریزر و یا نشت آن می باشد. بنابراین در ادامه به بررسی و تشخیص علل نشت گاز یخچال فریزر و ساید بای سامسونگ می پردازیم.

عوامل نشتی و خالی شدن گاز یخچال فریزر و ساید بای ساید سامسونگ

جا به جایی یخچال

از عوامل مهم و اصلی خالی شدن گاز یخچال جا به جایی یخچال می باشد. زیرا حین انتقال یخچال فریزر ممکن است کمپرسور و لوله های کندانسور یخچال آسیب ببیند، یا لوله های اواپراتوری از جای خود خارج شوند.

استفاده از اشیای نامناسب برای برفک زدایی

بعضی از افراد برای پاک کردن و کندن برفک ها از اشیاء نوک تیز مثل چاقو استفاده می کنند و احتمال خطر سوراخ شدن لوله های مبرد را بالا می برند.

نصب یخچال توسط تکنسین غیر حرفه ای

از دیگر موارد نشتی گاز این است که شیرها و اتصالات هنگام تعمیر یخچال یا نصب توسط تکنسین غیر حرفه ای انجام شود و اتصالات لازم به درستی نصب و آب بندی نشوند.

عمر یخچال

علاوه بر موارد قبلی، وجود مشکل در کمپرسور و همچنین گذشتن عمر یخچال می توانند دلایلی برای خالی شدن گاز یخچال فریزر باشند.

تغییر دما در کندانسور یخچال

با لمس لوله های کندانسور در پشت یخچال فریزر و ساید بای ساید می توانید متوجه تغییر دما شوید. اوقاتی که یخچال در حال کار است و شما با لمس لوله های متوجه گرم بودن آن ها نشدید می توان مطمئن شد گاز یخچال فریزرتان خالی شده است.

عده ای معتقدند با باز ماندن در یخچال فریزر سامسونگ گاز آن خالی میشود که این عقیده کاملا اشتباه است زیرا به هیچ عنوان گاز به درون یخچال وارد نمی شود که از آن خارج شود.

بلکه به این صورت است که؛ وقتی در یخچال فریزر سامسونگ به مدت طولانی باز باشد کارکرد کمپرسور یخچال افزایش می یابد در نتیجه مصرف گاز آن نیز بیشتر می گردد.

تشخیص خالی شدن گاز یخچال فریزر و ساید بای ساید سامسونگ

گرم شدن یخچال و بوی فساد مواد غذایی درون آن از نشانه های اصلی خالی شدن گاز یخچال می باشد. زیرا زمانی که یخچال کار می کند در حالی که گاز درون خالی شده باشد، سیستم خنک سازی درون یخچال دچار اختلال شده و آن چنان که باید درون یخچال را خنک نمی کند.

در همین رابطه بخوانید: علت گرم شدن یخچال و راه‌های رفع آن

بنابراین فساد مواغذایی را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر گفته های قبل برای این که بتوانید محل دقیق نشتی را پیدا کنید می توانید مقداری کف یا محلول مایع ظرفشویی و آب روی قسمت مشکوک به نشتی بریزید و مشاهده کنید که آیا حبابی تشکیل می شود یا نه؟ اگر حباب های ریز تشکیل شد به معنی وجود نشت می باشد.

شارژ گاز یخچال فریزر و ساید بای ساید سامسونگ

برای رفع ایرادات آن حتما باید از تعمیرکاران و متخصصین این حوزه کمک بخواهید زیرا شارژ یخچال فریزر و ساید بای ساید سامسونگ به ابزار و تجهیزات و بررسی دقیق کارشناسان و متخصصین نیاز دارد تا عیوب آن را برطرف نمایند.

در تعمیرگاه یخچالی (yakhchali.com) سرویس کاران و کارشناسان متخصص، دوره های تعمیر و نصب یخچال فریزر و ساید بای ساید سامسونگ را به طور کامل زیر نظر آکادمی علمی و معتبر سامسونگ گذرانیده اند و آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.