علت گرم شدن یخچال و راه‌های رفع آن

علت گرم شدن یخچال و راه‌های رفع آن

علت گرم شدن یخچال یکی از مشکلات اصلی و رایجی است که برای یخچال به وجود می آید و تاکنون شما نیز حتما با آن مواجه شده اید، گرم شدن یخچال می باشد که در اثر آن موادغذایی خنک نمی شوند و حتی شاید دچار فساد گردند.

بنابراین عوامل و علت گرم شدن یخچال برای شما در این مقاله بررسی و گردآوری شده است.

۱۶ عامل گرم شدن یخچال چیست؟

ایراد در کمپرسور یا موتور یخچال

وقتی که کمپرسور به درستی کار نکند، بر روی سیستم خنک سازی یخچال تاثیر جدی خواهد داشت.

وظیفه کمپرسور فشرده سازی گاز مبرد ( خنک کننده ) از بخار خنک کم فشار به بخار داغ پرفشار است.

گاز مبرد به شکل بخار داغ با فشار بالا از طریق کندانسور جریان می یابد که در آن به مایع با فشار بالا تبدیل می شود.

این مایع از طریق چرخه ی تبخیر جریان می یابد، که در آن تبخیر می شود و به بخار کم فشار خنک تبدیل می شود.

هوا به وسیله ی چرخه ی خنک کننده جریان می یابد و یخچال را خنک نگه می دارد. بنابراین هنگامی که کمپرسور منظم کار نکند، این چرخه در یخچال آغاز نمی شود.

نشت گاز یخچال مسبب علت گرم شدن یخچال

یک علت گرم شدن یخچال و عدم خنک سازی آن می تواند کمبود گاز یخچال باشد. برای بررسی گاز یخچال مراحل زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا یخچال را از برق بکشید.
  2. منتظر بمانید تا برفک ها آب شود.
  3. مجددا یخچال را به برق وصل کنید.
  4. سپس توجه کنید که برفک از کدام قسمت یخچال شروع می شود. اما اگر باز هم یخچال گرم بود با سایت یخچالی به عنوان نمایندگی تخصصی تعمیر یخچال تماس داشته باشید.

در همین رابطه بخوانید: شارژ گاز یخچال سامسونگ

ایراد در کندانسور

کندانسور به طور کلی در پشت یخچال تعبیه شده اما در یخچال های ساید بای ساید سامسونگ در پشت و پایین یخچال است.

گاز یخچال از موتور به لوله های کندانسور وارد می شود و حین عبور باعث خنک شدن گاز می شود.

خرابی در لوله های کندانسور و یا فن آن باعث گرم شدن یخچال می شود. همچنین تمیز نبودن کندانسور نیز در این امر دخیل است زیرا؛ به مرور زمان گرد و غبار هوا در کندانسور یخچال جمع و انباشته می شود.

اگر کندانسور هر ۶ماه یک بار تمیز نشود، گرد و غبار موجب اختلال در عملکرد قطعه و سوختن کمپرسور یخچال می شود. پس برای تمیز کردن کندانسور کافی است مراحل زیر  را انجام دهید:

  1. یخچال را از برق بکشید و پنل پشت یخچال را جدا کنید.
  2. در مقابل یک شبکه توری مانند مشکی رنگ وجود دارد که کندانسور است.
  3. با استفاده از جاروبرقی، لوله را خیلی به کندانسور نزدیک نکنید و مراقب باشید.
خرابی در لوله های کندانسور و یا فن آن باعث گرم شدن یخچال می شود.

پوسیدگی لاستیک دور درب یخچال

سالم بودن لاستیک دور درب یخچال و بسته شدن کامل یخچال در حفظ موادغذایی تاثیر زیادی دارد.

معمولا بعد از چند سال استفاده از لاستیک دور درب پاره یا پوسیده می شود. این اشکال منجر به خروج هوای سرد و وارد شدن هوای گرم به داخل یخچال ‌می شود و باعث فاسد شدن موادغذایی می گردد.

در همین رابطه بخوانید: تعمیر پوسیدگی درب یخچال | با درب پوسیده‌ی یخچال چه‌کار کنیم؟

با تعویض لاستیک یخچال، مشکل گرما نیز برطرف خواهد شد. برای تعویض لاستیک درب یخچال، اول با توجه به مدل و برند یخچال، لاستیک مخصوص آن را خریداری کنید سپس مراحل زیر را انجام دهید:

  1. یخچال را از برق جدا کنید.
  2. لاستیک درب یخچال را به سمت بالا بلند کنید و پیچ هایی را که در زیر لاستیک هستند را باز کنید‌‌.
  3. بعد از باز کردن پیچ ها، لاستیک را از یخچال جدا کنید.
  4. لاستیک جدید را جایگزین کرده و پیچ ها را سرجایش ببندید. پیچ ها را خیلی محکم نبندید، زیرا باعث آسیب لاستیک می شود.

خرابی ترموستات مسبب علت گرم شدن یخچال

یکی دیگر از قطعاتی که خرابی آن می تواند علت گرم بودن داخل یخچال شما شود، ترموستات است.

ترموستات وظیفه اندازه گیری دمای محیط داخلی یخچال و کنترل آن بر اساس دمای مورد نظر کاربر را دارد.

خرابی ترموستات باعث تشخیص اشتباه دمای محیط و عدم شروع به کار فرآیند خنک سازی هوا در یخچال خواهد شد.

از آن جایی که با خرابی ترموستات، موتور یخچال روشن نخواهد شد، دمای محیط یخچال به سرعت افزایش پیدا می کند.

خرابی تایمر دیفراست عامل علت گرم شدن یخچال

تایمر دیفراست جریان بین عمل خنک کردن و حالت یخ زدایی را عوض می کند.

اگر حالت خنک کننده بد عمل کند و یا متوقف شود، باعث ایجاد سرمای بیش از حد چرخه ی تبخیر می شود و جریان هوا را کاهش می دهد یا هنگامی که در حالت یخ زدایی متوقف می شود، تمام یخ ذوب می شود و به چرخه ی خنک کننده باز نمی گردد.

برای بررسی این موضوع ۲۴ساعت یخچال را از برق بکشید، اگر مشکل حل شد یعنی یکی از قطعات دیفراست ایراد دارد.

ایراد در المنت

المنت، یخ زدگی های روی سیم پیچ اپراتور را آب می کند. اما اگر این اتفاق نیفتد، جریان هوای سرد درون فریزر با مشکل مواجه می شود.

خرابی دمپر

دمپر قطعه ای با موتور و چند پره است که تنها در مواقع اضطراری شروع به کار می کند. این قطعه وظیفه دارد در هنگام بالا رفتن ناگهانی دمای یخچال، هوای سرد فریزر را به یخچال منتقل کند.

دمپر به صورت یکسره فعالیت نمی کند و با رسیدن دمای داخلی یخچال به میزان تنظیم شده، از فعالیت باز خواهد ایستاد، و از آن جا که تعمیراین قطعه نیاز به اطلاعات و ابزار تخصصی دارد پیشنهاد می کنیم از یک تکنسین مجرب کمک بگیرید.

در همین رابطه بخوانید: علل یکسره کار کردن یخچال سامسونگ چیست؟

وجود مشکل در برد الکترونیکی اصلی

برد اصلی یخچال وظیفه ی مدیریت تمامی فعالیت ها را برعهده دارد. این قطعه از طریق اتصالات الکترونیکی که به تمام قطعات یخچال دارد می تواند دستور شروع به کار و پایان آن را ارسال می کند.

خرابی برد به معنای کار نکردن بخش اصلی یخچال است که علی رغم سالم بودن تمامی قطعات، هیچ یک قادر به کار کردن نیستند.

در این شرایط علت گرم بودن داخل یخچال، خرابی برد است، زیرا؛ دمای فعلی یخچال بالاتر از دمای تنظیم شده است. اما هیچ گونه دستوری جهت روشن شدن موتور یا کمپرسور داده نمی شود.

خرابی فن اپراتور یخچال

خرابی در این قطعه که وظیفه ی خنک کردن یخچال را برعهده دارد یک علت گرم شدن یخچال است. یکی از نشانه های اصلی خراب شدن فن سر و صدای غیر طبیعی آن است.

حجم زیاد مواد غذایی

زمانی که حجم زیادی موادغذایی درون یخچال و قفسه های آن قرار می دهید، کمپرسور جهت خنک کردن موادغذایی بی وقفه کار می کند و همین عامل علت گرم شدن یخچال است.

این موضوع سبب تولید گرمای زیاد توسط لوله های کندانسور و در نتیجه گرم شدن بدنه یخچال می شود، به همین خاطر به مقدار موادغذایی درون یخچال توجه داشته باشید.

همچنین درب یخچال را طولانی مدت باز نگذارید، زیرا؛ سرمای داخلی یخچال از دست می رود و کار یخچال دوچندان خواهد شد. تا رسیدن یخچال به دمای نرمال و خاموش شدن اتوماتیک یخچال صبور باشید و تا حد امکان درب ها را باز نکنید.

ایراد در فن خنک کننده; علت گرم شدن یخچال

در یخچال یک فن خنک کننده وجود دارد که هوای گرم را از یخچال خارج می کند. وقتی که فن خنک کننده خراب باشد، هوای گرم نمی تواند از یخچال خارج شود و داخل یخچال، باقی می ماند.

یک موتور فن نامناسب یا تیغه فن معیوب باعث می شود که فن خنک کننده به درستی کار نکند.

خرابی رله راه انداز

رله راه اندازه یک قطعه ی کوچک در کنار کمپرسور است. این قطعه کمپرسور را در راه اندازی کمک می کند. اگر رله راه انداز خراب باشد، کمپرسور شروع به کار نمی کند، بنابراین فرآیند خنک کردن یخچال فریزر صورت نمی گیرد.

اختلال ترموفیوز

ترموفیوز دمای هیتر المنت را در یخچال بدون برفک کنترل می کند و باعث آب شدن برفک می شود. همچنین زمانی که دمای یک وسیله الکترونیکی بالا می رود، با اقدام ترموفیوز از دستگاه حفاظت می شود.

اگر برای برای ترموفیوز اختلالی رخ دهد، مثلا دچار سوختگی شود؛ به دلیل نوع رابطه ای که با هیتر المنت دارد، جریان برق قطع خواهد شد و مشکل سرمای درونی یخچال و همچنین برفک را خواهیم داشت.

علت گرم شدن یخچال: ترموفیوز دمای هیتر المنت را در یخچال بدون برفک کنترل می کند

ایراد ترمودیسک عامل علت گرم شدن یخچال

ترمودیسک مانند یک ترموستات حرارتی عمل می کند و در رنج دمایی ۱۲- تا ۵- تا فعالیت می کند. هنگامی که دما به این حدود برسد برق را به هیتر المنت عبور می دهد.

پس، زمانی که این قطعه آسیب ببیند انتقال برق انجام نمی شود، در نتیجه برفک تولیدی افزاییش می یابد و طبیعتا از سرمای یخچال کم خواهدشد.

معیوب بودن سنسور دما (ترمیستور)

ترمیستور یک سنسور است که دمای هوا را در داخل یخچال کنترل می کند و شروع و توقف چرخه خنک کننده را تنظیم می نماید. اگر ترمیستور خراب باشد، یخچال فریزر اصلا خنک نمی شود و یا به طور مداوم خنک نمی کند.

تا اینجا اشاره کردیم که علت گرم شدن یخچال بخاطر ایراد در بخش های داخلی و محفظه های یخچال است، برخی اوقات با تمیز کردن برخی از قطعات و یا تعویض آن ها می توانید خودتان مشکل را حل کنید.

اما نکته ی مهم دیگری در رابطه با نگهداری یخچال هست که از گرم شدن آن جلوگیری می کند، آن هم محل مناسب یخچال در آشپزخانه است.

در هنگام نصب به فاصله مناسب یخچال از دیوار توجه داشته باشید؛ سعی کنید که یخچال را خیلی به دیوار و یا وسایل کناری آن نچسبانید، همچنین یخچال را جلوی نور مستقیم آفتاب و یا نزدیک اجاق گاز قرار ندهید. باید در قسمت های مختلف یخچال، هوا در گردش باشد تا داخل یخچال خنک شود.

در تعمیرگاه یخچالی (yakhchali.com) سرویس کاران و کارشناسان متخصص، دوره های تعمیر و نصب یخچال فریزر و ساید بای ساید سامسونگ را به طور کامل زیر نظر آکادمی علمی و معتبر سامسونگ گذرانیده اند و آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.